Gott nytt år!!!!!!!!!

Snart är 2011 pasé och 2012 är här. Är faktiskt väldigt nöjd över året som gått. I ridningen har ja både kört clearround hoppning och dressyr tävlat med bra resultat! Nöjd över min lilla häst <3

Nästa år blir det att se ens om ja kommer ha en häst.. men vi håller tummarna ;)

Har dessutom lovat mig själv att nästa år ska jag satsa lite mer seriöst på ridningen och se vart vi kan ta oss här i världen :P

Hoppas alla har ett bra slut på 2011 och en bra start på 2012!!!!!




happy new year från mig och Grodan!
// sara

Gossedjur

kan man få ta med sig hem eller?? GUD SÅ SÖT!



// Sara

Spånbarn

Ja... barnen från vårat stall har iaf roligt xD



haha.... de var INTE min ide (a)
// Sara

Impulsive Decision

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=552354

Asså shit pommes frittt vilken fin häst.
kikade runt lite på hästnet bara för  att liksom.. o så hittar jag en häst som i princip ser ut som en biffad sanzor haha. Till råge på det hela så står hästen på Dressyrhoppet, som ligger mellan Norrköping och Linköping.

Tänk om man var rik....

......


/Maddie

Ögonmedicin

Veterinären fick åka ut o titta på Sanzors öga idag, eftersom det varit svullet ända sen 2:a december.. Hon la färg i ögat, lyste, spolade och kände. visiten slutade med tre olika sorters ögondroppar och salvor som ska in i ögat 3 ggr om dagen i två veckor, samt flughuva med en snygg piratlapp över höger öga så att det inte kommer så mycket sol in i det, eftersom preparaten jag fått gör det ögat extra ljuskänsligt. Kan rida som vanligt, så ska försöka komma igång med lektionerna asap igen. Blir det inte bra i ögat inom 2 veckor så får vi åka in till klinik så de kan kolla trycket i ögat med en tonometer.

Funderar OFTA på om jag ska tävla nåt i vår.. Det känns ju inte självklart med alla höjda priser och regler, och om vi inte känner oss i asbra form kanske det inte är värt att lägga ut så mycket pengar på transport, bensin, startavgift, ryttarlicens och hästlicens om man inte känner att man kan ge allt och vara nöjd.

Är det värt det? en ryttare som har en krokig hållning och en häst som har stela bakben.. vissa har ju faktiskt uttryckt sig om att sanzor passar bäst på ridskola. men man kanske borde bevisa motsatsen istället för att lyssna på de idioterna? försöka går ju..

Nu ska jag åka o hämta ut tre sorters ögonmedicin, sen blir det tömkörning av ett stycke kebab innan jag ska hem och försöka tillverka en ultramegasupercool flughuva/pirathuvudoutfit.

/Madde

 


Lekdag

idag hade vi en lekdag i stallet.. as kul! spec när man får "misshandla" barnen i stallet med äpple i vatten och sockerbit i mjöl leken xD tyvärr blev det inga bilder. det blev även en lååång dag i stallet.

 Först kolla när elsa red Galax vid 9 tiden sen lekar 10-12 12.30-13.00 tömkörde vi temper och efter det blev det att sitta i fikarummet och fika lite :) Sen kl 17.30 var de stallmöte och 18.00 styrelsemöta... snacka om fullspäckad dag!!!! Grodan verkar pigg iaf och är jätte duktig med medecinen. Dessutom rullar han sig som en galning i hagens lera just nu ;) TOPPEN!!

Mitt högra ben mår bra men blåmärket har "vandrat" ner och är nästan vid ankeln. Högra knät är fort. svullet men blåmärket är nästan borta. Dock fortfarande ingen känsel där.... och armbågen mår fort inte bra när jag böjer det för mycket åt något håll. Imorgon blire sovmorgon banne mig!!!!



så här ser jag ALLTID ut när jag kollar på hästar vid ridninge el tömkörning. Gör mig själv snurrig xD

// Sara

ridsport

skickade detta mejl till srf:

hej jag undrar bara vem det är ni tycker jag ska skicka räkningen till när jag måste köpa ny kavaj, sadel, träns, benskydd, schabrak och ridhjälm pga de nya reglerna?? ni vet... man är ju inte miljonär......

 

// Sara

hoppas de svarar ;)

För jag vet iaf att jag ABSOLUT inte har råd eller tänker köpa nya prylar för att de vill att vi ska ta till oss de internationella reglerna.. nej tack. Då borde de tänkt på det för läääänge sen!!!

Först de löjliga licens priserna och nu detta.... bra jobbat srf!! måånga som kommer sluta tävla för att de inte har råd längre... inte direkt billigt med häst varför göra det ännu dyrare??

// Sara


Vinterkyla=bra med salt!

Glöm inte bort att så här års blir många hästar lätt uttorkade och kan få kolik pga att de inte vill dricka det kalla vattnet lika mycket som de gör när det är varmt. Ett super bra tips är att under de här kalla månaderna ge extra salt till hästarna. Tex 0,5 dl salt i betforn :) (till storhäst)

Glöm bara inte bort att INTE ge hästarna vanligt salt utan saltet som det står utan jod på!


Det här använder jag :)

// Sara

Julbilder


Julmorötter är musmsigt

Grodan vill ha mer


Julfrukostbordet


Alltid lika mysigt med julfrukost i stallet!

Ajax gillar clemetinerna och äpplena.. som han INTE fick ta...

PAKEEEET
Fick de här sakerna utav fam. Edberg! TACKA SÅ HEMSKT MYCKET! :D

(ROSA!!! haha fast inte så länge till med min skitgris till häst ;)

och ett fint halsband också :D

Än en gång super tack!! :D


Syrran och hunden

Julgodis som jag gav bort i present :)

lite andra julklappar.. fler blire på måndag! :D
Har haft ännu en underbar jul! Tack allsammans. :)

// Sara

GOD JUL!

Här kommer lite gamla julbilder från mina år med häst :) Fins ex antal filmer men skengalopp också men de spar vi på xD


Eagle med Grodan i bakgrunden


Emma on a mission

Is gata

Syrran & Eagle

Eagle och söta ponnie spotlight

Eagles söta ponnie öran

Knoppe under våra fina dekorationer

Ja & Quino

Älskade Ajax fick också vara med på ett hörn :)<3

Emma

Quino, Emma & Eagle vill in från blåsten ;)



Quino

Grodan <3

Avslutar med en super gullig bild på Grodan och Goofy <3



Mer bilder blir det imorn! :)

GOD JUL!!!!!!

//Sara

Fina dressyrponiie

Igår åkte jag till stallet och tömkörde lilla Galax. Eftersom han ska gå så mycket som möjligt på rakt spår så fick även jag lite motion ;) kan behövas!! Men han var superfin trots att han tycker tömmarna är lite läskiga i början. Dock är orken i hans kropp lite dåligt så det ska han jobbas på. Helt plötsligt så upptäckte jag att han kan göra fin passage. Jätte duktig. Bad egentligen bara om lite samling men eftersom han är en så välutbildad ponnie så fick vi steget extra :D super nöjd, nu vet jag att han kan göra skänkelvikning,öppna och passage bakom töm. Grodan är det så där med men jag är possetiv :) Imorgon blir det julafton och då ska Grodan få en lååång rycktning. Kan behövas ;) min lilla skitgris<3



// Sara

Vinter kyla

Dags för lite uppdatering på sjuklingarna ;) Jag börjar må bättre, kan gå utan att halta och kan även mocka min box själv :O men har fort. ont i armbågen och knät tyvärr :( blir nog inte barbent tills nyår iaf ;)

Grodan äre lite värre med. Vi åkte iväg till kliniken och han har fort. infalmation i v.f :S och har pga av att han har ont där också en låsning i korset. Låsningen kommer försvinna med tiden när han inte har ont längre men nu vet vi iaf varför han panik slängde av mig. Stackarn. Men det tråkigaste var att han även fått början till förändringar i f benen. Det är för att han är inåttåad och har veka kotor så det blir en massa slitagé. Så om han fortfarande inte blir bra om 3 veckor får vi börja fundera på om han kommer kunna bli bra... vilket är så himla tråkigt för han är så fin att rida och är bara 8 år... men har han ont så finns det inte så mycket man kan göra åt det tyvärr :S

Men jag kommer hålla tummarna iaf :)



// Sara

TACK!

För alla snälla människor som hjälper mig nu när jag är handikappad ;)

Vi har verkligen tur i stallet. Bara massa snälla och hjälpsamma människor. Så jag och Madde vill bara säga tack för att ni är så gulliga... trots att det finns saker att förbättra inom städningen ;)

// Sara & Madde

Traaavaa

Hallååå! i det Mahrsiska huset blir det minsann ingen sovmorgon på helgerna :) Upp i ottan (6.00) och var i stallet strax innan 7. Tömkörde min lilla kebab, vars öga är mycket bättre, tack och lov! Vi provade med en salva i en vecka, som det blev lite bättre av men inte helt bra, men nu har vi fått en ny. Äntligen en salva som hjälper! Han var så himla lydig när jag tömkörde. I vanliga fall är han rätt lat och ovillig, men så fort jag sa Traava så sköööt han iväg i en jättebra trav, och gjorde fina halter :) Duktig pålle! 

Jag blir så fascinerad över djurs olika personligheter. Sanzor till exempel. Av ren slump (och kanske lite ålder,vad vet jag) så är Sanzor i stort sett totalt orädd och har aldrig gjort ett bocksprång i sitt liv. Jag kan utan problem rida ut själv, och när jag rider med andra kan jag va först, mitten, sist eller rida ifrån de andra utan att han protesterar. När man tömkör kan man slänga runt med tömmarna kors o tvärs, o gå i hans rumpa om man så vill. Jag känner mig verkligen trygg med honom. Det borde man ju dock aldrig göra, då hästar är så pass stora djur att om det händer nåt och man inte är fullt fokuserad kan man bli väldigt skadad. Meeen som sagt... Jag sitter ofta och halvsover under framskrittningen o tänker inte alls på att en häst som blir rädd reagerar på en millesekund.

Efter stallet var det Body pump på Feelgood vid 10. Såg att jag hade råkat få med mig ögonsalvan hem från stallet..... så får åka upp o lämna den sen igen. SUCK.. Aja då får jag pussa lite på min prins och hoppas på att han inte har rullat sig..

/Maddie

Tillbaka till ruta 1

Just nu är jag såååå trött på att de ska vara dåligt hela tiden. Igår när vi skulle longera Grodan fick han samma bock utbrott som när jag åkte av. Visst Grodan är lite studsig av sig och kan ge av ett och ett annat bocksprång men det han gör nu är att verkligen att få panik över något. Så har han aldrig gjort förut... Och han gör det mest i höger varv och i galoppen. Dessutom ser det ut att han har någon slags låsning eller att han har ont någon stans så på måndag ska vi åka in till en klinik och göra ultraljud och röntga honom över rygg och korsled för att se om vi hittar något. Hoppas bara att om vi hittar något det inte är för allvarligt....

// Sara

Spännande natt

Imorse när jag vakna upp vågade ja knappt röra mig... och det blir nog sängen halva dagen. Igår var jag så korkad att jag bestämde mig för att rida i dressyrsadeln för att testa min nya padd. Min dressyrsadeln är mycket glattare än min hopp så man sitter inte lika stadigt i den och så skulle jag förståss ha mina dressyrstövlar också som jag inte riktig har ridit in än. Dett avsluta med att jag och Grodan tog en lite rodeo sväng som sluta med mig på backen.

Eftersom jag knappt kunde gå och att jag blev yr så åkte vi in till akuten där de rönka mitt ben och min armbåge. Benet  hade Grodan lyckas trampa på med det vart ingen fraktura (antagligen för att mina stövlar är så stadiga att de tar lite av smällen) bara ett väääldigt stort blåmärke. Värre var det med armbågen. De skickade röntgen bilderna till någon doktor i australien men han tyckte inte heller där att det fanns någon fraktura (då inga brytna ben = snabbare upp i sadeln! :D) Dock så har jag slitit sönder leden lite så de prata om att ja kanske skulle få en kortison spruta där, snacka om att ja börja garva. Både ryttare och häst behandlade xD men lyckades slippa de.

Så kort och gott slapp jag allt för svåra skador men blir som sagt nog sägnliggade idag.... och så måste jag fixa någon som tar mitt insläpp imorn oxå för att gå ut och in från hagarna plus leda en häst klarar nog inte min stackars kropp av :)

Min lilla rodeo häst <3

// Sara

Norrköping

Imorse började jag med att tömköra Temper och han var jätte duktig! Lite spänd ibörjan bara :)

Sen åkte jag och Malene iväg med P.T till norrköping för att träffa Joakim som klämde lite på P.T. Tyckte han var väldigt bra och det han sa var väldigt vettigt :) 

Dock blir det iväg att träna nu så Grodan får vila lite idag, något som han förtjänar efter igår!! :)


Temper



P.T som tyckte de var en konstig mackapär jag kom in med ;)

P.T och Malene i väntan på Joakim.



Tyvärr tömkörde jag samtidigt som jag filma så det blev väldigt dåligt....

Känns så roligt när hästar som är väldigt spända i sig själva börjar slappna av :D

// Sara

Hurtbulle

Idag känner jag mig verkligen duktig :D ska alldeles strax åka iväg till stallet och mocka och tömköra Grodan och en ponny som heter Temper. Efter det blir det att åka iväg med Malene och P.T till hästkliniken där det kommer en kille som är jätte duktig på hästar (arbetar tex med pessoas hästar) ska bli kul att höra vad han tycker :) Lägger upp lite bilder och sammanfattning av dagen ikväll.

Igår fick jag ta min första galopp på Grodan och det gick super! Fick ett litet bocksprång i början men sen skötte han sig exemplariskt :) Men det märks tydligt att han är svagare i vänster så det bli att jobba på.




Lite trött efter dagens pass :)

Det här är mina gamla stövlar som ja använder när  jag har hoppsadeln då mina dressyr stövlar är för höga i skaftet för korta läder. Efter ett prat med Hanna igår insåg jag att de är ca. 5 år gamla! Snacka om bra kvalité ;)

// Sara

Veterinärvisit

Halvstorm ute i stallet var det idag. Stackars Grodan stod o böjde sin hals på nåt konstigt giraffliknande sätt för att undvika blåsten, medan de andra hästarna helt enkelt vände rumpan mot den.

Bakke kom ut och tittade på Sanzor idag. Han har troligtvis fått en inflammation i ögat, så fick en kräm som vi ska smörja morgon och kväll. Skönt att ha det utrett!
Då kommer vi till det lite jobbigare. Sanzor fick ett sår på halsen september 2009, och har sen dess inte fått tillbaka päls på just det stället. Det är som elefanthud där såret var, och veterinären trodde att det var en Ink. Så ska få hem en billig (SVINYR!!) =( salva på posten som vi ska smörja på i nån månad o se om den trillar av. Hoppas verkligen det!!! Ska bli skönt att få bort den där äckliga inken.

Nu ska jag ta och jobba en stund till, fast för tillfället har vi fika så jag passade på o blogga.. Ikväll ska jag träffa mina systrar samt systerdotter innan idol, och sen bara ta det lugnt..

Kör försiktigt ni som kör. Kom hellre fram 10 minuter senare än inte alls.

/Maddie

Tyskt hästgodis

Måste bara berätta om ett tyskt hästgodis som jag köpte när jag var där nere. ALLA hästar absolut älskar det och det luktar fruktansvärt gott!! helt underbart. Hoppas att man kan få tag i det någon annan stans än södra tyskland ;)



<3<3

// Sara

burr...

Nu börjar det bli kallt hörni! haha tänk förra året var det -20 vid det här laget och så klagar man på när det ligger på nollan ;)

Idag var ja uppe vid 4 tiden och tömkörde min häst. Han var jätte duktig inga busigheter trots att ja slutat med lugnandet så imorn blir det att sitta upp och pröva. Dock så orkar han inte riktigt bära upp sig så när han börjar gå rätt så dör han lite men det är snart fixat!! :)



otålig i väntan på att bli borstad






Trött redan innan tömörningen ;)

// Sara

Hopp vs Dressyr

När jag och min syrra var små fanns inte dressyr i våran vardag. det var antingen att rida ut eller hoppa. De få gångerna vi red dressyr var det pga av att vi red lektion.

Det roliga är att om man frågar folk runt mig skulle de aldrig sägga att jag var en hopp ryttare. Pga av många anledeningar Tex så tycker jag alltid det är lite otäckt när jag inte hoppat på länge och så har jag ett fruktansvärt kontroll behov som passar bättre i dressyr än i hoppning.

'Det som blir extra jobbigt med Grodan är just att hans fram kotor är så veka att en hoppkariär skulle lämna honom ganska trasig.

Dock så äger jag ju en häst som ÄLSKAR att hoppa. Han hoppar gärna över allt. De enda gångerna han stannar är när ja inte hinner rätta upp honom innan hindret.
Jag ha faktiskt vågat mig på att hoppa 1.10 på Grodan och han är löshoppad 1.40.

Fast från och med nu ska vi bara satsa på dressyren så jag får ha kvar honom ett tag till :D


Grodan<3

//sara

Seg helg

Tandvärk, dock mest när jag tuggar, och hästen har fortfarande blåtira (eller nåt sånt). Den här helgen är seg av många olika anledningar. Dels blir jag trött av smärtan i käken, och så är det segt att Sanzor är som han är just nu.. Hörde på radion idag eller igår när jag åkte till stallet att en bil frontalkrockat och två unga tjejer omkommit. tog till mig lite och tänkte att 20åringar- det hade lika gärna kunnat vara jag, eller vem som helst i min närhet. Varningar för blixthalka är inget man ska strunta i. Det går på två sekunder, sen kan det vara slut. Fick idag reda på att det var en tjej som jag känners bästa kompis. Då tog det ännu mer. Man inser inte faror i saker på riktigt förrän man blir får en slap i ansiktet.

Samma sak med varning för vilt-skyltar. De sitter där av en anledning. Kör du genom ett vilttätt område i 90km/h så passerar du i genomsnitt en älg eller ett rådjur som befinner sig mindre än 200m ifrån bilen var 15e sekund. Det sker ca 45000 viltolyckor varje år i Sverige.

Det sprang ut tre hjortar över vägen igår när jag åkte hem från stallet i skymningen. Jag har haft turen att aldrig vara riktigt nära att köra på något vilt, och jag är rent ut sagt livrädd för att göra det. jag tror jag skulle må riktigt dåligt psykiskt om jag skulle råka köra på något djur över huvud taget.

Ni som har körkort och kör- kör försiktigt. Det är inte värt att riskera sitt eget och andras liv för att man vill komma fram fem minuter tidigare, speciellt inte den här årstiden .

.

/Maddie

Dåligt samvete

igår på grund av punka på bilen tenta och ovve reuinon så hann jag till stallet och pyssla om Grodan och idag på grund av att jag inte har någon bil och att vi har julmiddag kl 3-4 så hinner jag inte till stallet idag heller! Får sådan fruktansvärt dåligt samvete när ja tänker på stackars Grodan som ÄLSKAR att bli ompysslad och gosad med :S Så imorn blire riktig pyssel dag för oss! Ska banne mig vara där hela dan :D

ska förståss köpa med massvis med morötter också som förlåt gåva....

Tack och lov att människor som Madde och Malene finns som kan mocka åt en iaf!! STORA tack!! :)



Myspys....
// Sara

Typical...

Jag har haft tandvärk sen igårkväll pga gummisnoddar och metallklammrar mellan tänderna. Det kliar och gör ont, allt på samma gång. Nu ikväll hade Mamma o Pappa gjort jättegott lammkött med broccoli, tomater o potatisgratäng. Gratängen gick o tugga, men resten fick gå genom stavmixern innan den kom ner i min mage... Kul att inte ens kunna äta. Jobbet var sjukt ansträngande idag eftersom jag hade så pass ont. DOCK... såg jag fram emot att få komma upp till stallet och rida o bara få ha tankarna på nåt annat än smärta o spänningar en stund. Det jag möts av är en Sanzor med ett öga svullet som en boll.. Jag har ingen aning om det är skräp, om han har fått en smäll, eller vad det är.. svullet, lite rinnigt och helt rött är det. Imorgon blir det till att köpa koksaltlösning och diverse nödvändigheter på Apoteket. Hade tur som fick låna ögonskölj av en tjej i stallet idag. Stackars lilla Sanzor fick stå ut med 1,5 timmes borstning istället. Frågar man Sanzor vad han tycker om att bli borstad säger han nåt i stil med "GUUUUD VA TRÅKIGT O STÅ STILL NÄR NÅN KITTLAR MIG I PÄLSEN!!!!" så det var en pärs, men nu glänser han rätt mkt iaf :)

Hoppas att hans öga är back to normal imorgon när jag kommer upp! Nu äre snart Idolutröstningen. GO ROBIN!

puss puss /Maddie

RSS 

2.0

design by noalik.blogg.se