hoppning











Sara bestämde sig för att följa med till stallet i onsdags och ta kort när jag hoppade. Sanzor var så duktig så! synd för honom att matte är hoppskraj..

Loong time ago!

Var verkligen jätte länge sen jag skrev något så tänkte passa på att lägga upp några inlägg om hästar som kommit och gått igenom tiderna i mitt liv ;) vissa har självklart mer plats än andra<3


Först har vi fjordingen stix. Var väldigt liten när jag började vara skötare på honom så kommer inte ihåg super mycket förutom hur söt han var och hur otroligt pigg han var när man red ut xD


Stix och jag :)


Senare i livet när jag äntligen övertalat mamma och pappa om att jag var gammal nog att få egen häst tyckte vi att det var en bra idé att hyra från öknehult. Detta resulterade i yrvädret Amorina. Amorina var väldigt lugn och stabil när vi provred henne med en förkärlek för hoppning. När vi hade haft henne ett tag var det som om hon hade väckts till liv på nytt. Helt plötsligt hade jag en super Amorina som gillade att springa om storhästarna när vi var ute och red ;)

Amorina var en c-ponny ca 12 år när jag hade henne. Vi hoppade och red ut för det mesta eftersom dressyr "sög" på den tiden ;)


Fina Ina <3

Efter de långa äventyret med Amorina så köpte vi min alldeles egna häst! Och en av de bästa första hästarna man kan ha <3
Vi köpte Emilio ( Emilio Bränting) när han var 14 år. Han älskade att hoppa och var otroligt välriden i dressyren för att vara en så "outbildad" häst. Gick ifrom så fort man tog tygeln och klarade av att göra superfina galoppbyten även med en o oruttinerad ryttare som jag var då. Tyvärr så ramlade Emilio omkull i hagen och fick höften "urled" och eftersom han var så gammal då kunde inget göras...
Kommer aldrig glömma fina mio. Man kunde göra vad som helst med han och han var alltid go och gla ändå.

Mio min fina Mio <3

Så nu har jag visat 3 av de "viktigaste" hästarna i mitt liv :D tänkte att jag sparar resterande 5 till senare :)

// Sara

Kaos

Mitt liv är kaos just nu. Har dock hunnit med två tävlingar den senaste veckan, som har gått jättebra!! 
i torsdags tävlade vi LB:1, LA:1 i Norsholm med en andraplacering i LB'n (67%) och en femte (precis utanför placering) i LA'n. fick en hel påse med människoschampo... Inte så roligt pris, men men.. Igår var det Åtvid som gällde. i LC:2an kom jag på delad 6a (66%), fick stallboken och en hovkrats. i LB:1an kom jag fyra på 67% och fick en till stallbok samt en biocheck (enda vettiga priset). Alla utom 1,2,3an fick stallboken och typ en hovkrats. kulkul... Nån som vill ha stallboken?


Norsholm




KANDAAAAR

Idag har jag ridit på kandar för första gången i mitt liv, och Idag hade Sanzor på sig ett kandar för första gången i sitt liv. Weee rocked it! =) Han var så himla duktig, som om han hade gått på kandar innan, och jag var så pass stadig att jag kunde korta upp stångtygeln ganska mycket =). Läskigt i början, men man märker verkligen direkt om man håller för hårt i stången.

Min lilla prins var så himla duktig <3 Finns ingen bättre häst i hela världen.

Sovdags, imorron blir det landet över helgen. Är nog bra att både jag och Sanzor får smälta och ta in all ny kunskap =)

/Maddie



Skritta är nyttigt

Sanzor hade lyckats skada sig i boxen i förrgår natt, antagligen rullat fast, så han har fått två stora skrapsår på vänster bak =/ Igår var det varmt runt såren, så det fick bli en födelsedagsvila med en promenad runt sjön, gräsätarpaus och tårta. Ingen var nöjdare än kebab själv =).

Eftersom han antagligen fastnat i boxen förväntade jag mig att han skulle vara stel och kanske ha ont idag. Icke sa nicke. Vi körde dock bara ett skrittpass på banan i ca 40 min, men det är jobbigare än man tror. Slutor, öppnor, skänkelvikningar, samlingar och ryggningar i mängder, och Sanzor var huur fin som helst.

Shit jag är alltid lika trött på fredagkvällarna... i love my bed <3

/Maddie

Hipp hipp hurraa

Imorgon fyller den bästa, finaste, mest Speciella pållen i mitt liv år. 13 blir han. Jisses, hur kunde åren gå så fort? Han var 7 när vi fick hem honom...
Imorgon blir det nog nån form av tårta till födesedagsbarnet. och kanske några skutt på banan? =)



åh har ingen aning om varför bilden blev så liten...

/M

Den bästa ponnyn

Burhults Red Port är den finaste ponnyn i hela världen. Han har varit min favvis ända sen jag var 6 år gammal.


Världens finaste Bjärka Säby

Idag red jag och skrutten ut en riktigt lång sväng. Säkert 1,5-2 timmar var vi ute. Utforskade nya vägar. vågade inte rida jättelångt, men naturen var så otroligt vacker. Varje gång jag rider ut i Bjärka säby bestämmer jag mig för att jag ska bo där ute nån dag. Det är så himla fint. Speciellt ifrån hästryggen.

Mysigaste uteritten i år. Bara jag och Sanzor på vägar som vi aldrig ridit förut. :) Längs med porlande bäckar, hagar fulla med vitsippor och  vad som såg ut att vara oändliga fält. Övergivna hus och genom vattenpölar. Bättre blir det nog inte.

/M

RSS 

2.0

design by noalik.blogg.se