Tävling i Boxholm

Dagen har varit jobbig. Sanzor har varit trött och seg och speciellt under programmen... Gick inte göra några längningar, och jag var inte helt nöjd med varken LBn och sjukt missnöjd med LAn.


Finis med rosett. en Åttondeplats blev det minsann i första klassen. 65,172%. Inte så pjåkigt, trots en miss i höger galoppfattning.


precis innan LB'n.


typ såhär bra gick sista klassen. BRA VA?? not... jag var så besviken när jag var klar. SÅ besviken.  Men men, nya tag i morgon =)

/Maddie

Vem är vem?

Såg direkt vem som var Sanzors syrra bland alla hästarna på tävlingen. Samma rumpa, bakben, bläs och rätt lika huvuden. Vilken snygging :)









/Madde

6 years ago

för 6 år sedan förändrades mitt liv totalt. Jag och Elisabeth fick vår alldeles egen häst. Sen den dagen har vi varit igenom mycket. En kollaps första sommaren efter ett hårt dressyrpass. Jag trodde att Sanzor höll på att dö, så jag ringde mamma som var bortrest.... mycket hon kunde göra liksom haha. Men lite kallt vatten och sen var han på benen rätt fort igen =). Allsvenskan div 3 i både dressyr och hoppning våren 2011. Dressyrlaget låg på andra plats i två omgångar. i finalen gick det inte lika bra.. vi kom sist. Men Sanzors och min insats var ändå jättebra!
Sanzor har hittils aldrig varit allvarligt skadad. Han har varit småhalt i nån vecka två ggr, haft en hovböld och överansträngning en gång. Åh vad jag älskar min lilla kebab <3 6 undebrara år tillsammans. Är otroligt hoppsugen nu... typiskt att det är dressyrtävling imorgon då haha. Men här kommer iaf en film från allsvenskan förra året =)

Enjoy!!


tävlingsfeber

Redan nu börjar jag få kli i fingrarna inför tävlingen på söndag. Första starten är inte förrän 13.44, och det ska bli riktigt spännande. IIIH hoppas det går bra :) Jag hoppas att jag hinner se Sanzors halvsyster som startar 10 minuter före mig :) Ska bli otroligt kul, har aldrig sett några syskon till Sanzor i verkliga livet förut. Undrar om de är lika... likadana bakben kanske? ;)

Ikväll ska jag och Gambi rida ut tillsammans med Sanzors nya medryttare. Hoppas att båda pållarna sköter sig och att solen tittar fram!!

Imorgon....... HAR VI ÄGT SANZOR I 6 ÅR! Ett inlägg om det kommer då =)


Make each day count

/Maddie

Vårkänslor

Red ut en lång sväng tillsammans med Elsa och Galax idag. Jag red i bara tröja!!!!!! och jag frös ingenting :D Love it <3. På fälten har det börjat bli grönt, och skogen är full av blå- och vitsippor.

Varför rider man inte ut oftare? Varför kan det inte vara såhär bra väder varje dag? =)

Har ingen bra bild till det här inlägget.. så får bli utan bild.

/Maddie

Barbackaridning

glömde att ta med ett rent dressyrschabrak till stallet idag, och kände att eftersom jag är så sjukt otränad kanske det är mer än rätt att jag får jobba lite extra också, och inte bara Sanzor. Så vi sket i sadel idag och körde naket, dvs barbacka. För det första så har Sanzor en onormalt hög manke, det är typ som att sitta på en... ja jag vet inte vad, en formad järnstång? haha. Dessutom är det jättesvårt att sitta ner på honom i traven, så det blev vår största utmaning. Gick rätt bra i slutet, men måste dock medge att det blev lite stolsits ibland. Imorgon lär jag ha träningsvärk i innerlåren, så som jag har knipt för att hålla mig kvar vissa gånger haha.

ps. det är inte inte inte(!) bekvämt att rida barbacka på sanzor när han snubblar till. AAAAJ säger jag bara... tur att jag inte är kille....


första lokala dressyrtävlingen för mig och Sanzor, våren 2008

Nostalgitripp

Gick igenom min externa hårddisk inatt full med bilder och gamla minnen.


Bebisplutt första sommaren - 2006


Världens finaste. Ute i vårdsberg...borde varit hösten 2006


Sommaren 2008


-2008


-2008


Den här bilden har ju absolut inget med hästar att göra, men den är så underbar!
Gissa vilka det är?

/Maddie

Vila i frid fina du

Nu springer Elton runt på himlens evigt gröna ängar tillsammans med alla sina gamla kompisar från Valla. Jag tror att han är hur lycklig som helst, utan cancer och smärta.

Jag önskar att tiden kunde backas några år-till den där första sommaren ute i gärstad. De tre första stallen vi stod i var egentligen riktiga ruckel, eller hade bara helt psykist störda stallchefer, men nu när jag tänker tillbaka på alla år tillsammans med Sanzor och Elton och Astrid, så spelar det ingen roll var vi hade hästarna. Vi hade varandra och det var det viktigaste. Alla långa uteritter med galopp och lyckliga busbockningar. <3



Tiden läker alla sår, men ärren kommer alltid finnas där- tillsammans med alla otroligt fina minnen vi har tillsammans med våra älskade.




Du kommer alltid vara saknad, fina fina Elton. Vila i frid <3

Hästens bön


Fodra, vattna och rykta mig väl!

Gif mig ett luftigt, snyggt stall!

Var vänlig mot mig! Ryck ej hårdt i tömmen!

Löna icke min möda med piskrapp! Gif mig icke för tungt lass!

Åk icke på det tillräckligt tunga lasset!

Sko mig väl!

Smek mig någon gång! Skydda mig om sommaren för
solhettan, om vintern för kölden!

Lägg icke det iskalla betslet i min mun, men lägg täcket på min rygg, då jag

ställes svettig i kylan!

Jag bär dig.

Jag drar dig.

Jag lefver endast för dig!

Du vet att jag icke kan tala om min nöd, min smärta.

Men Gud skall löna dig, om du är skonsam och barmhärtig mot mig.

Han gifver akt på mina suckar.

 

Till sist, då mina krafter äro slut, gör mig den tjänsten att taga
mitt lif på det minst pinsamma sätt.

 

Må i ömt försvar du taga
den, som ej sin nöd kan klaga
den ej ordets gåfva fick!

Djuret trifs dock väl bland vänner,
och den tacksamhet det känner,
strålar ur dess varma blick

Kärlek är den makt, som vinner
mänskors hjärtan, och den finner
väg till djuren lika väl.


Må du städs besinna vikten
af den ansvarsfulla plikten.
att befrämja deras väl




por siempre

Las estrellas en el cielo brillan de dos en dos, así caminan mis ojos loquitos por verte a vos...



som ett skenande tåg

Livet är som ett skenande tåg. Det går inte stanna. Hur mycket man än vill så går minut efter minut, timme efter timme och dag efter dag. Man önskar att man kunde stanna tiden och andas, för det är som om luften går ur kroppen och man hinner inte förstå vad som händer.


Vallas Carisma 1992-04-20--2006-01-27 <3

/M

Utan dina andetag



Just nu känns den här låten helt rätt.

/M

Photo session och hopplektion

ilade iväg till Astrids förra ponny Elton för en photo session innan min hopplektion som började vid 20. Det blev totalt 144 bilder, sen tog batterierna slut... Blev en hel del bra bilder. Elton är ju så söt och fotogenisk så det är inte så konstigt :)

Hopplektionen gick asbra idag!! Sanzor var hur pigg som helst och bara drog mot hindrena. jag älskar när han tycker det är roligt. Hela ridningen blir roligare när man har kul tillsammans med sin häst =). Fick träna på att känna takten och ha bra tryck i bakbenen. trycket var väl svårare, men känslan var riktigt bra i slutet!!

Har inga bilder från hoppningen, men slänger in en bild på fina Elton<3



/Maddie

Grand National

The Grand National is an extreme sport. Should Animals be involved in extreme sport I believe not. There can never be true protection for animals where money is involved. Mans Ego and in some cases greed will always cloud these issues. The jockeys are employed and therefore answerable to the trainers and owners they will always ride with that in mind.
These beautiful noble animals are forced to be part of this , they have no say and their only protectors are us. We let them down.
Sheila Morgan

40 ekipage startade i lördags The Grand National i Aintree, England. Loppet är antagligen världens mest kända årliga steeplechase. av de 40 ekipagen gick 15 i mål. De hoppar under loppet 30 häckar, där de flesta är över 150cm höga. Alla de som inte kom i mål gick omkull på vägen. Två hästar, Synchronised och According to pete fick avlivas efter att ha gått omkull efter hoppet över hindret "Becher's Brook", som är på bilden nedan.


Vad är det för jävla idioter som håller på med sånt här? Vinnaren och hans sponsorer, tränare, arbetsgivare etc. var förbannat glada efter vinsten. MEN ryttaren Daryl Jacob piskade hästen hela sista sträckan innan målgång. Värdig vinnare... not. Vilken sjuk sport. Hoppas att alla de hästarna som gick omkull lyckades landa sina ryttare så de fick lite mjukare landning...

23 hästar har dött under the grand national de senaste 12 åren. Hur kan nån betala pengar och stödja något sånt? Det är ju brutalt!!!

"There are two simple measures available. Firstly, reduce even further or level out the steep drop on the landing side of fences. Secondly, trim the number of runners from 40 to 25 to help eradicate interference and horses bringing each other down."
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/4258916/Pics-show-joy-of-the-Grand-National-and-despair-of-horse-deaths.html

(länk till en artikel om årets grand national)




Idiotiskt, inhumant och hemskt.


/Madde

min finaste ägodel



Min fina, lurviga vovve som funnits vid min sida i 12 år. <3



/Maddie

Att drömma är gratis

jag, som så många andra hästintresserade och hästägare, kikar då och då på hästnet, bukefalos, hastannonser etc. efter hästar och drömmer om ett liv på en stor gård ute på landet. Jag skulle så gärna vilja ha en till häst, men tid och pengar är inget som jag har överflöd av i mitt liv just nu, så för min egen skull och för Sanzors och alla i min omgivnings skull så nöjer jag mig med förtjusning med en häst.

Men nu har jag hittat en jättefin 11åring som inte ligger över 100.000 kronor som verkar vara så himla fin och snäll!




Då kom jag och tänka på alla dem som har hästar, rider dem något år och sen säljer vidare för att kunna utvecklas mer som ryttare och komma upp i klasserna osv, eller som bara inser att hästen skulle passa bättre tillsammans med någon annan ryttare. Jag skulle vilja kunna tänka så, men istället är jag världens blödigaste människa som har största tunnelseendet. Jag och syrran har haft Sanzor i 6 år den 28 April i år. Sanzor är den enda hästen jag har ägt. Vi har gått igenom det mesta tillsammans och det känns som att vi tre har format varandra liksom. Jag skulle aldrig kunna tänka tanken att sälja Sanzor bara för att se om jag passar bättre med nån annan, eller för att det är dags att gå vidare. Jag är nog samtidigt ganska rädd för förändringar..

Det här kan nog jämföras med barn. Man byter ju inte ut sina barn bara för att man vill prova nåt nytt. Okej jätteflummig jämförelse, men kommer inte på något bättre just nu. Jag har ju valt Sanzor för hästen han är, inte för hur långt han kan komma på tävling.

Så just nu, i detta ögonblick, i detta inlägg, har jag precis insett att Jag inte skulle vara komplett utan min röda, runda, roliga, slöa, pigga, lata, älskade Sanzor. Jag må vara lite för lång, han må ha stela bakben. Men vad fan! Vi kommer aldrig tävla OS, och det är lugnt för mig.  så what the fuck! :)

Däremot fick jag precis ett nytt mål. Och det är inte bara att tävla regional dressyr i höst, för det har jag bestämt länge. Jag och Sanzor ska i vår eller sommar åka och träna terräng. Inga höga höjder såklart med tanke på min hopprädsla,  och inte för att vi ska tävla fälttävlan! Men jag är helt övertygad om att han och jag skulle älska terränghoppning på låg nivå!!

Shit vad positiva de negativa tankarna kan bli om man bara skriver ner dem.

Tack för mig och Glad påsk!

/Maddie

hästvakt och foderstat

ska ju åka bort i helgen och har inte fått tag på nån som kan rida min kebabis... Hoppas det löser sig.

Har fått hjälp av världens bästa Erica med Sanzors foderstat idag, så nu hoppas jag att det kommer gå ÄNNU bättre för oss på årets tävlingssäsong :) Det är som en tung sten har lossnat från bröset nu, har gått och varit ängslig över foderstaten alldeles för länge nu..

Inget stall idag, igår, i måndags och heller inte imorgon, fredag, lördag eller söndag. WHAT? jag kommer inte vara i stallet en enda gång den här veckan. Hur sjukt är det? Imorgon ska jag till landet och fira påsk.. Kanske är bra med en veckas paus, vem vet. Men saknar Sanzor, det gör jag!!



ljuslyktan Sanzor <3

/Maddie

RSS 

2.0

design by noalik.blogg.se