Kunskap är makt

Jag är en sån här männsika som bara ÄLSKAR att lära mig ny information om hästens vård och dess anatomi och liknande.
Jag tycker att kan man inte hästen i sitt hela och om man inte kan olika sjukdomar så ska man kanske fundera en andra gång på att man borde ha häst själv.
 En lösning då är att kanske ställa sin häst i ett stall där det finns människor som har lite mer koll. Jag menar inte så att man på något sätt behandlar hästen illa med vilja men små saker kan lätt bli värre om man inte gör något åt det på en gång.

Det finns så många sjukdomar och åkomor som kan förstöra hästen om det inte behandlas rätt. Jag uppmanar er till att ta reda på så mycket infromation ni kan! Är hästen halt? Ja då läser ni på eller frågar någon om hur man kan göra för att undvika mer skada. Visste ni tillexepel att om hästen hostar för mycket en längre period utan att man behandlar för orsaken kan det få kroniska konsekvenser.

Eller att mugg är som kolik? Mugg är bara ett samlingsnamn för olika sårbildningar som orskar besvär för hästen. De finns alltså fler orsaker än 1 för att de får dem och de har alla olika behandlingssätt. 

Eller visste ni att hästar som inte är skodda ska absolut inte stå på betong för länge för att betong drar ut fukten ur hoven?

Vet ni hur man behandlar stålröta? Vet ni vilka syntomer stålröta har?

Jag har turen att stå i ett stall med många människor så om inte jag vet vad jag ska göra finns det många att fråga men alla har inte den lyxen tyvärr.

Självklart ska man alltid försöka kontakta veterinär ( och i vissa fall hovslagare) när något är fel. Men för att undvika mer skada börja med förbereda dig själv. Lär dig så mycket du kan för att kunna hjälpa din häst på bästa sätt.

Jag gillar att läsa Veterinärstudenternas blogg på hippson, där finns det alltid ny och intressant information. 

Några saker man bör veta om sin häst:
Normal temp, puls och andning
Normalt beteende vid hanterin och ridning
Känslighet
Gamla skador


// Sara 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0