Veterinärbesök i Norrköping

Hallå!
 
Åkte iväg med Sanzor till veterinären och hovslagaren i Norrköping idag pga. att han den senaste tiden haft så otroligt dåliga hovar och bara tappat skor hela tiden. Hovslagaren John, som verkar vara helt suverän, tog av alla (2) skor och filade till fötterna jättefint! Nu ska Sanzor gå barfota i 9 veckor, och 7/11 är det dags att åka tillbaka till Norrköping och slå på nya skor :) Köpte med ett par smurfblå dojjor som han ska ha nu i början när han är öm i framfötterna. Han blir ju alltid fruktansvärt öm när han är utan framskor, men hovis sa att hans fötter troligtvis kommer funka väldigt bra barfota.
 
Men träning då? Vi som precis kommit igång igen efter perioder av tappskor och snedheter i ryggen. Vi ska egentligen boka in ett besök med Linda Fång om 4 veckor, men tror vi ska skjuta på det tills vi åker tillbaka till Norrköpingskliniken med Sanzor. Den här perioden kommer bli en viloperiod för Sanzor, men han kommer inte vila helt. Vi kommer tömköra flera dagar i veckan, gå promenader i ridhuset, och när hans sulor blivit lite mer vana vid utomhusunderlag kommer vi även kunna rida ut lite lugnt på mjukt underlag. 
 
Jag, som säkert många andra, känner att jag vet alldeles för lite om hovar och framförallt hur man håller dem i fint skick. Hästmänniskor ska ju alltid veta bäst när det kommer till det mesta, så jag har alltid känt mig osäker på vad som är rätt och fel, speciellt när det kommer till hovvård. Några saker fick jag klart för mig idag hos hovslagaren.
 
- Det är i helt onödigt att försöka påverka hovarnas fuktbalans med hjälp av hovfett, vatten m.m. Fukten i hovarna kommer ifrån blodet. http://forskning.equinfo.se/#post178 där finns en bra artikel, med bra länkar till utländska studier :)
- Att tro att biotin är lösningen för bra hovar är otroligt långsökt. Dock är det ingen fara att ge biotin regelbundet då det är vattenlösligt. Det enda som drabbas är plånboken. 
 
Just nu känns det riktigt hoppfullt och bra. Det är skönt att veta att vi är på g att få en långsiktig lösning på Sanzors problem med hovarna. det här året har varit skit när det kommer till träning och tävling, men nästa år kör vi fullt ös!! Jag är inte ens medlem i en klubb längre.. känns jättesynd, men allt som häst med Sanzor i år har gjort mig ännu mer taggad att träna, både med och utan häst, för att tydligare kunna se framsteg inom ridningen.
 
Hur som helst, så länge min älskling mår bra så är jag nöjd och glad <3
 
 
 
/Madde
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0